FANDOM

Svoriin
Svoriin
Astrografisk information
Address

029.svg030.svg039.svg010.svg029.svg032.svg[1]

Galax

Vintergatan

Samhällelig information
Ras

Svoriin

Befolkning

900,000

Teknologisk period

Elektronisk Ålder

Jord intresse

Infestation fluga

Under kontroll av

Infestation fluga (nuvarande)
Asgard, Svoriin (tidigare)

Av universum information
Framträdanden

Bane

"Carter, de är bugs på den planeten. Stora, fula, äckliga bugs!"
Jack's tankar om Svoriin

Svoriin, utsedd BP6-3Q1 av Tau'ri, var en gång hem till en avancerad civilisation kallad Svoriin, men var mestadels tagits över av bug med den tid det besöktes av SG-1. Svoriin har en måne som Svoriin planerade att bygga en måne koloni.

BeskrivningRedigera

Svoriin är en varm planet, med en atmosfär av 1,0[2] som omfattas oftast i stora vatten, men med tillräckligt mycket mark för att stödja mänskliga civilisationen.[1] Geosfär av Svoriin är stabil, med endast smärre jordbävningar drabbar Svoriin ungefär en gång per hundra dagar[2] och kanske som en följd av ytan på planeten själv saknade märkbar strålning. Det finns inga vulkaner inom sexton kilometer från Stargate. Klimatet på Svoriin var i allmänhet lindriga och tempererade med temperaturen i genomsnitt på tjugotre grader Celsius.[1] Svoriin omloppsbana runt en enda stjärna, som var mycket likt den Jordens egen sol och genomgick en period av hög sol utflytning verksamhet vart fjärde år samt med andra perioder av intensiv aktivitet.[2]

Svoriin har fyra årstider, som var och en varade i tjugofem dagar, våren, där temperaturen var runt planetens genomsnitt sommar, under vilken tiden medeltemperaturen stigit upp till fyra grader Celsius över genomsnittet, hösten, där det återlämnas till genomsnittet, och slutligen vintern, då temperaturen var kända för att släppa av någonstans upp till fyra grader Celsius från genomsnittet. Under året Svoriin genomsnitt ut att ha åttiofem dagar utan regn, sex dagar av lätta regn eller snö, två dagar av skyfall som skulle kunna orsaka översvämningar som kan få hastigheter på upp till 4 meter per sekund, två dagar av åska eller snöstormar, tre dagar i vindar upp till mellan 4 och 8 meter per sekund, en dag som kuling som nådde en topp på ett 13 meter per sekund, och en enda dag som producerar orkaner eller snöstormar.[2]

I slutet av nittonhundratalet, de infödda folk också heter Svoriin[2], hade skapat högt utvecklade städer som byggdes på regenererad mark som omges av stora vattendrag i hela världen, av vilka några var tänkt att ha en gång varit kanaler och sjöar.[1] Sonden var en sådan stad, består till stor del av höga byggnader, som också var platsen för planetens Stargate av sena nittonhundratalet.[2]

HistoriaRedigera

En av många planeter besökts av De gamla, den enda kvarleva från deras besök slutat med det sena nittonhundratalet var ensam Stargate.[3] Många år senare, runt men tusentals år före starten av Stargate programmet på Jorden, Asgard tog människor är från Skandinavien för att Svoriin, sammanfattningar dem i Skyddade Planet Fördraget de hade med Goa'uld. Till skillnad från människorna av Cimmeria, men det ursprungliga människorna som tog på namnet på deras planet, blir Svoriin - aldrig upptäcktes av Goa'uld och därmed deras planet inte förtjänar något extra skydd, t.ex. Thor's Hammare på Cimmeria. Asgard hållas konstant titt på planeten och besökt det hela olika punkter i deras historia, även om de infödda aldrig blir medveten om deras närvaro.[2]

I de tre tusen år fram till sin åter upptäckandet av Tau'ri, det ursprungliga Svoriin utvecklat en teknologisk civilisation, så småningom in i den Elektronik Ålder. Under all denna tid, Svoriin aldrig var nära att uttömma deras planets naturresurser, men som ändå kämpade många krig på grund av deras olika religiösa övertygelser, de mest framträdande två är Gard och Gemonite som hade mycket olika föreställningar om Stargate som de gick inte att förena. Gard, de äldsta och mäktigaste kyrka på Svoriin, trodde att allt liv på deras planet skapades av Högsta Gud, och alla veta välgörare, Thor, som hade använt det Stargate som en fordonet för att skapa Svoriin sig från kaos i universum. Gemonite dock bildades runt en enskild känd som Gemon som hävdade att han var en Profet av Thor i år 1198 och informerade massorna att Stargate var helt enkelt ett heligt föremål genom som de en dag återförenas med Thor. Även Gemon var märkt en kättare av ledarna för Gard kyrka har han lyckats samla en stor följande genom så kallade "mirakel" han utföras tack vare en gömma av Asgard teknologi som han upptäckte. Trots dessa skillnader är Svoriin legender var mycket tydlig när det gäller Stargate syfte och lämnade detaljerade instruktioner om dess användning, samt adress för Svoriin själv.[2]

På grund av dessa skillnader, de båda religionerna hävdade under Stargate häftigt med enheten för handel händer många gånger under hela sin historia. Efter en stor religiös konflikt kring 1798, Stargate slutligen inrättades ett minnesmärke torg i staden Sonden bredvid en stor vik. Även om många tvivlade på enheterna förmågor på grund av att det inte har aktiverats i tusentals år, när en Gemonite pilgrim lyckats aktivera Stargate genom en slumpmässig sekvens av glyfer, många såg det som ett rättfärdigande av Gemonite övertygelser. Även om Gard hävdade att använda enheten var den ultimata onda frestelse, och verkligen något att inga avlidna bör någonsin bagatell med, Gemonite hävdade passionerat och slutligen få rätt att riskera sina egna liv att resa via maskhål. Även vid den första allt gick bra, med upptäcktsresande som besöker en annan planet och sedan återvända tryggt till sina egna, katastrofen snart slog planeten Svoriin. På en resa till planeten där Svoriin hade namnet Skaald, en enskild person var stucken av en infestation fluga och så blev omedelbart föras tillbaka genom Stargate att få vård.[2]

Även i många andra sätt, Svoriin saknade en grundlig förståelse av genetiken och så infekterade mänskliga DNA var snabbt förändrats till det infestation fluga. Svoriin medicinare kunde inte förstå varför de smittade mannen blev inneslutet i en kokong, men hela planeten blev snabbt medvetna om kokong öppnat sig och avslöjar mer infestation flugor. Dessa flugor snart smittade fler människor, och epidemin blev planeten hela förödande de flesta av Svoriin civilisationen. Under ett år har befolkningen i Svoriin minskat från hundratals miljoner till en ren niohundra tusen, de flesta av de överlevande är utspridda i städerna som erbjöd några skydd från flugorna. Lyckligtvis för de överlevande, dessa områden hade många lager av livsmedel som hade utformats för att stödja hela befolkningen på planeten i flera veckor, på grund av sin nedsatta nummer, samma mat kunde sträcka på över ett år. Vid tiden som SG-1 besökt planeten, men dessa lager var lågt.[2]

BP6-3Q1

Huvudstaden av Svoriin som det var när SG-1 besöker.

När SG-1 gjorde besök på planeten, i slutet av 1998, de har träffat en spökstad[3] som Överste Jack O'Neill senare jämfört med "Coney Island på vintern" i sitt uppdrag rapport.[1] Men när de kontrolleras för spår av strid skador, strålning eller skadliga ämnen i luften som skulle svara för den brist på folk, de kunde inte hitta något och så förblev undrande till varför ett till synes avancerad civilisation hade bara försvann. Som Teal'c var säker på att Goa'uld vill lämna tydliga bevis om de hade varit ansvarig, det team kunde inte lätt att hitta källan till problemet tills en bug landat på Teal'c rygg under deras samtal. Inte vill skrämma den varelse, O'Neill långsamt drog hans pistol på det och flyttade in i stånd att skjuta bort Teal'c rygg. Innan han kunde göra det, men felet stucken Teal'c och sedan flög iväg, Teal'c omedelbart kollapsade i smärta. Det var vid den tiden att en svärm av bug valde att avslöja sig, utgivna från under toppar i byggnader och på väg mot den grupp Tau'ri. Doktor Daniel Jackson var den första att lägga märke till dem, och genast föreslog att teamet återvänder till Jorden via Stargate, där de fortsatte att göra.[3]

Men när Teal'c också började sin metamorfos till bug, resten av SG-1 var tvungna att återvända till planeten för att fånga en av de flyger så att ett botemedel skulle kunna skapas. Den här gången reser i sin helhet hazmat dräkt redskap, teamet kunde återvända till jorden och lyckas fånga en av de flugor innan någon annan blev stucken. De var jagad tillbaka genom Stargate av en svärm av flugor, som dödades av Jordens iris täcker Stargate på deras syfte. Teamet visade senare General George Hammond och Dr Timothy Harlow bevis som starkt antydde att insekterna hade varit ansvarig för befolkningen frånfälle. (SG1: "Bane")

På grund av de händelser som framkommit efter SG-1s besök på planeten, var Svoriins Stargate adress låst av Stargate Commands uppringning dator för gott eftersom det ansågs vara för farligt att besök med tanke på de bug på planeten. (SG1: "Bane")

Bakom kulissernaRedigera

Stargate SG-1: The DVD Collection issue 10 ger Stargate-postadress för den här planeten, även om två av de glyfer är desamma. Det har inte sagts någonstans att detta inte är möjligt så som ingen annan källa har lämnat en adress för planeten, måste det antas vara korrekt tills motsägs av en annan källa. Utöver detta har Stargate SG-1 episod "Bane" återanvända den uppringning sekvens för Abydos, vilket ger två planeter samma adress. Eftersom detta är omöjligt, adress från Stargate SG-1: The DVD Collection 10 används i denna artikel.

Referenser och noterRedigera

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Stargate SG-1: The DVD Collection 10
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 2,9 Stargate SG-1: Friends and Foes: Stargate Season Two
  3. 3,0 3,1 3,2 Stargate SG-1 "Bane"

Externa länkarRedigera

GateWorld's article on BP6-3Q1 in The Stargate Omnipedia

Slumpartad wiki