FANDOM

Stragoth
Stragoth
Samhällelig information
Distinktion
  • Exoskelett
  • Lila blod
Hemvärld

P3X-118

Språk

Stragoth

Status

Lever

Av universum information
Första framträdande

Foothold

"Vad fan var det?"
Jack O'Neill

Stragoth är en ras av varelser från planeten P3X-118 i Vintergatan galaxen.

ÖversiktRedigera

DeadStragoth

En död Stragoth.

Utomjordingarna är i humanoid form men verkade mycket annorlunda med en hård rödaktig exoskelett. Deras huvuden täcktes i en hjälmförsedda form struktur med munnen som innehåller en underkäke formad struktur. Det gav en djup buller som kunde slungas för övriga medlemmar av sitt slag för att höra men inte kan uppfattas av det mänskliga örat.

De visade ingen rädsla för att dö och var ganska villiga att dö hellre än ansikte fånga. Dessutom gjorde de användning av holografisk teknologi för att maskera sig och verkade kunna interagera med människor genom detta sätt men inte i sin naturliga form.

Deras blod i violett och skott kunde döda en medlem av denna ras.

HistoriaRedigera

StragothSoldiers

Stragoth soldater på SGC som döljer störs.

Stragoth lyckades genom härma SG-6, som de åstadkommit med hjälp av deras härma enhet infiltrera SGC. Detta tillät dem att framträda mänskliga som de använde för att långsamt ta över anläggningen varpå de installerat en scanner enhet för ytterligare transaktioner. Var dock processen inte lyckas på alla Teal'c och Samantha Carter var oförmögna att personifierad på grund av symbiot i Jaffa undvika dubblering medan Carter är den tidigare värd till en Tok'ra hindrade en liknande process från att uppstå på henne.

Detta gjorde de två att fly men Teal'c tillfångatogs men inte innan du låter Carter att framgångsrikt fly från Cheyenne Mountain. Därifrån ringde hon för det stöd som Överste Harold Maybourne för att stoppa Fotfäste situation men NID Överste inte trodde henne. Medan eskortera henne tillbaka på ett plan med bedragare av överste Jack O'Neill och Doktor Daniel Jackson, buller från flygplanet började störa härma anordningar som avslöjade sin sanna form. De två Stragoth dödades som ett resultat och visade bevis på främmande infiltration.

StragothEscape

Stragoth försöker att fly.

På SGC, till döden av bedragare som tillåts för O'Neill vakna från utomjordisk teknologi varefter han frigjort sig och andra som hade sina bedragare dödades. Carter själv lyckats infiltrera installation och upptäcka ett sätt att störa de härma enheter. Som en NID Strike styrka under ledning av överste Maybournes direkt kommando stormade basen, började utlänningar en evacuvation förfarandet genom Stargate. Lyckades dock medlemmar i Stargate programmet för att stänga grinden innan alla utomjordingar lyckades fly. Fångade, ledaren för den Stragoth aktiverat själv förstörelse med hans kvarvarande styrkor och de dog i den resulterande explosionen i gate rum.

För att förhindra framtida sådana räder av dessa utomjordingar var alla resenärer utsätts för en sonic fält att störa efterlikna teknologi. (SG1: "Foothold")

Kända StragothRedigera

Bakom kulissernaRedigera

Opublicerad Stargate SG-1: Fallout: Stargate Season Three källabok för Stargate SG-1: Roleplaying Game utvecklats av Alderac Entertainment Group heter den "mimetiska utomjordingar" som Stragoth[1], som används som deras namn i artikeln som de har inte fått något namn sedan dess.

Vissa fans spekulerar att Stragoth faktiskt kan vara från en annan galax på grund av ett uttalande av en av de infiltratörer som kommenterar att Goa'uld är de dominerande rasen i galaxen. "Detta är dock visat sig vara felaktig av Stargate SG-1: The DVD Collection 6 som ger sin hemplanet som P3X-118. Ytterligare diskontering teorin att Stragoth är från en annan galax är konversationen Teal'c tjuvlyssnar när han först vaknar på sjukstugan. Under konversationen nämner Hammond imitatör att de fortfarande försöker avgöra om Jorden skulle vara lönsam för en ny hemvärld. Det betyder förmodligen att Stragoth inte är 'dominant' antingen i denna galax eller en annan.

ReferenserRedigera

  1. [Rob, kree!] S3 Preview? på Alderac Entertainment Group forum.

Externa länkarRedigera

Slumpartad wiki