FANDOM

Samtidig:
Rand-Caledonianer kriget
TegalusConflict
En stad i Rands Protektorat härjats av krig.
Datum:

2006

Plats:

Tegalus

Resultat:

Båda nationerna förstört varandra

Stridande
Befälhavare
Styrka
Offer

Rand Protektorat förintad

Caledonianer Federationen förintad

Rand-Caledonianer kriget var en konflikt mellan två stridande nationerna, Rand Protektorat och Caledonianer Federationen, på planeten Tegalus.

HistoriaRedigera

PreludeRedigera

Tusen år sedan, folket av Tegalus tjänade Goa'uld, men eftersom tiden gick och folket överges, började deras kultur att utvecklas. Vissa tror fortfarande på "stora gudarna" och att "Stor Ring av Avidan" (Stargate) var en källa till gudarnas makt.

Tegalus är en värld av stridande stormakter med djupt rotade politiska skillnader. De två stora befogenheter, Rand Protektorat och Caledonianer Federationen, hade varit inlåst i ett tillstånd av kallt krig i årtionden. Trots en nivå av teknisk utveckling som liknar 1940-talet och ingen förmåga att nå omloppsbana, kontrollerade varje nation tillräckligt vapen för att utplåna den andra från planetens yta. (SG1: "Icon")

Ankomst av Tau'riRedigera

SG1AaronDoral

Jared Kanes lojalister och Daniel Jackson.

När Stargate Command aktiveras Stargate på en första kontakt mission, hände det i den offentliga museum där "Stor Ring" hölls. Innan dess var de människor som behöll tron på de stora gudarna avfärdas som fundamentalister, men ankomsten av Tau'ri underblåst de religiösa tunnelbanan, vilket bevisar deras tro var korrekt. Caledonianer Federationen antagit ett tillstånd av undantagstillstånd när nyheten bröt för att förhindra att religiös fundamentalism från att slå rot. Rand Protektorat vägrade att följa den vägen, och den fundamentalistiska oroligheter blev ett uppror.

TegalusConflict2

Jared Kanes lojalister och SG team stormar Sorens bunker.

Så småningom Soren, iscensatt ledaren för fanatiker, en framgångsrik statskupp, ta kontroll över Rand Protektorats regering, och städer, bland annat "Stor Ringen". Caledonianer Federationen, i rädsla för instabilitet i Rand, lanserade en attack för att hindra oseriösa vapen skjuter på dem. Soren kontrade med vapen som han kontrollerade och ett globalt krig bröt ut. När dammet hade Soren kontroll över Rand, och de största tätorterna i de båda länderna förstördes. Soren namn Rand "Avidan", en Goa'uld ord som betyder "gudarna är rättvisa".

Doktor Daniel Jackson, skadad och strandsatt på planeten, försökte flera gånger att få kontakt med SGC med hjälp av en mer primitiv Rand radio på gården av Leda Kane. Stargate Command försökt att förhandla med Soren, men han vägrade, om de inte gav honom vapen som man kan ta över Caledonia. Under denna tid gjorde Daniel till slut kontakt med SGC. Daniel, Jared Kane, och några andra lojalister, stormade bunker i en samordnad attack med SG team ledda av Överstelöjtnant Samantha Carter kommer genom maskhål. I denna attack dödade Kane Soren. (SG1: "Icon")

Ori ingripandeRedigera

Main article: Slaget vid Tegalus

Mindre än ett år senare, samtidigt som ombyggnad från kriget, Tegalus besöktes av en Prior av Ori. Kommer genom Stargate mötte Prior första befolkningen av Rand Protektorat. Vid första resistenta mot deras krav för att tjäna Ori, drabbades de fastställs av Prior pest. Tusentals dukade under för sjukdomen innan President Nadal lämnas till Prior. Prior ville sprida ordet av Ori till Caledonianer Federationen, men gammal rivalitet mellan de två länderna förhindrade det.

Som belöning för att klara av Ori, Prior erbjuder Rand makt. Under Prior ledning, utvecklat Rand en satellit vapen drivs på något sätt av Ori. De ville också Rand att bryta alla band med Jorden. Eftersom SGC inte förse dem med vapen för att bekämpa Caledonia var Rand mer än gärna vara till lags. Jared Kane, rädda för detta nya vapen och trött av alla dödsfall i hemlighet kom till SGC för att varna dem för Prior och detta nya vapen.

Prometheus-explodes

Förstörelse av Prometheus.

Kane och Dr Daniel Jackson återvände till Tegalus för att försöka prata President Nadal i demontering av vapnet. De greps som spioner. Samtidigt lanserade SGC Prometheus för att förstöra Ori vapen om Jacksons diplomati misslyckades. Dock var ingen medveten om fullmakter av vapen och BC-303 var utklassade. Ori vapnet förstört Prometheus, men Överste Lionel Pendergast kunde stråle flesta av de överlevande besättningen ner till Caledonia innan han dog med sitt skepp.

Minister Chaska av Caledonia som de överlevande från Prometheus tillflykt. Tillsammans har de listat ut ett sätt att använda en F-302 för att inaktivera och förhoppningsvis förstöra Ori vapnet. Jackson kunde mäklaren en tillfällig vapenvila medan vapen handikappade. I utbyte mot Caledonianer inte förstöra vapnet skulle Rand låta Caledonianerna som inte vill följa Ori att lämna. Denna vapenvila var nästan bruten av fanatiska svek mot Nadal. Men han stannade, och dödas, av hans andreman, befälhavare Goran Pernaux insisterade som vapenvilan upprätthålls.

Under eld upphör, besättningen på Prometheus, inklusive SG-1, återvände hem. Strax därefter bröt fredssamtalen ner. Caledonia ville inte lämna sitt hem och attackerade Rand, som svarade i natura. Båda länderna förstörde varandra och Stargate begravdes i rasmassorna. (SG1: "Ethon")

Slumpartad wiki