FANDOM

Netjerianer
Samhällelig information
Art

Humanoid

Hemvärld

Ta-Netjer

Språk

Netjerian

Allianser

Ingen (nuvarande)
Hathor (tidigare)

Status

Lever

Av universum information

Netjerianer är en människo-liknande varelse från planeten Ta-Netjer. Netjerianerna är en lång, smal ras med lila-svart hud och avlånga funktioner. Eftersom deras övervigning av Hathor, har de blivit virulently emot Goa'uld byggt ett högteknologiskt och progressivt samhälle genom egna ansträngningar. Netjerianerna dyrkade Hathor som en gud med mer hängivenhet. Efter Hathor lämnat planeten så tog dem inte hennes frånvaro så lätt och började begå kollektivt självmord och utförde ritualer för få Hathor tillbaka genom Stargate.

De är av naturen fredliga men inte pacifistisk. De upprörda av orättvisa och förtryck på grund av sina egna erfarenheter i det avlägsna förflutna. Netjerianerna är mycket angelägna om att arbeta med människor av Stargate Command, vilket innebär att de skulle göra bra allierade. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

Netjerianerna hade i det avlägsna förflutna varit Hathors personliga säte för makten. Detta var den värld som hon regerade innan hon gick in i allians med Ra som gjorde henne till sin drottning. Även Hathor fått enorma kraft som ett resultat av denna allians hon förlorade också mycket av hennes självständighet och rörelsefrihet, två saker som hon värderade dyrt. Det är så konstigt då att hon jublade på inlärning av Ras död i händerna på Tau'ri. Hon hade hoppats en dag för att eliminera stora Systemherre själv även om möjlighet att göra det aldrig uppstod.

Ta-Netjer överlevde önskat Hathor men inte utan vissa fruktansvärda konsekvenser. Dess invånare var anthropmorphic utomjordingar som hade dyrkan Goa'uld drottning som en gudinna. Faktum är att hon låg till grund för hela deras kultur, med Netjerianerna bygga stora monument i hennes namn och skapa hela konsten och vetenskapen helt enkelt att sjunga hennes lov. En gång var hon borta, och borta var hon för Ra inte ville att hans drottning att ha en självständig bas makt utomjordingar befann sig berövad av en sak i livet som alltid hade verkade konstant. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

Inte överraskande de första dagarna efter Hathors avgång inte var behagliga. Många Netjerianer förpliktigad självmord i massor i stället acceptera ett liv utan deras gudinna. Andra försökte få tillbaka henne med religiös hängivenhet gränsar till vansinne. De fastade brännoffer i sitt namn och åtog andra ritualer avsedda att kalla henne tillbaka genom Stargate. Inget fungerade. Inom månader av Hathors avgång hela världen kastades in i kaos och av någon utanför standard den borde ha så småningom fallit i barbari evigt. Att det inte är ett bevis både på de unika egenskaper Netjerianerna och den roll Hahtor hade spelat i deras liv.

Under flera decennier Netjerianerna skapade ett nytt samhälle en som inte tog Hathor som sin inspiration utan snarare Netjerianerna folket själva. Även om det inte fanns någon tvekan om att de hade uppnått mycket av det som de hade på grund av påverkan av Goa'uld drottning och hennes Jaffa, hade Netjerianer ändå gjort mycket på egen hand. Den nya samhälle som uppstod hyllade den genomsnittliga Netjerianerna kapacitet för storhet som lade grunden för många senare förändringar som en dag skulle göra Ta-Netjer en ledstjärna i galaxen ett sällsynt exempel på världen som överlevt Goa'uld dominans och frodades i dess efterdyningar. Naturligtvis är det också skapat en schism i Netjerianer samhället.

Mest Netjerianerna kom runt till idén att Hathor hade i själva verket varit en gudinna utan endast en mycket kraftfull livsform besatt av stora tekniska framsteg. I själva verket kom många Netjerianer att smäda henne som en personifikation av det onda. På många sätt var detta en naturlig reaktion på deras nedläggning. Hur kunde en verkligt godartad gudom lämna helt enkelt dem bakom utan instruktioner för vad ska göra efteråt. Hur skulle en kärleksfull gudinna överge sitt folk alls.

Det tog inte lång tid för hela Netjerianer samhället att se på Hathor med avsky. Tyvärr några utomjordingar vägrade att acceptera den nya syn på deras tidigare Goa'uld älskarinna. De förblev trogna henne trots deras sken nedläggning. De hävdade att om Hathor var lika ond som hennes belackare hävdade varför då hon inte bara förstöra dem alla när hon inte längre hade behov av dem.

Varför hade hon helt enkelt lämnat Netjerianerna till sina egna enheter snarare än eliminera eftersom hon kunde ha. Till dessa sanna troende, var Hathors avgång ett test av hennes folks tro och beslutsamhet. Vad kan de uppnå i hennes frånvaro. Hur mycket bättre skulle de göra Ta-Netjer medan hon var borta.

Så det var att de gick med i arbetet med att återuppbygga planeten trots att de inte delade den logiska grunden för detta. Till skillnad från de flesta av sina kolleger Netjerianerna de sanna troende längtade återkomsten av Hathor, så att de skulle belönas genom att göras Jaffa. Dessa Netjerianer bildade en hemlig kultur inom planetens övergripande kulturen vilket visade sig bara ibland. Som århundraden och årtusenden bar på de sanna troende kom för att se Hathor som en frälsare som skulle befria dem från deras träldom bland hedning av planeten och leda dem till ett utlovat värld där de kunde åter dyrka Hathor och tjäna henne som hon förtjänade. Den mer radikala av de sant troende fast engagerad i våldshandlingar mot vanliga samhälle. Då och då de skulle uppstå i tillräckligt stort antal för att utlösa krig och militära incidenter, men de var aldrig tillräckligt kraftig för att orsaka några bestående skador.

Med tiden lärde Netjerianerna att reproducera mycket av Goa'uld teknologi som hade lämnats kvar på deras hemvärld. De använde den för att förbättra samhället snarare än att förslava som sin forna älskarinna hade gjort. Så småningom fick även möjligheten att resa först mellan planeter och sedan stjärnorna själva. När de gjorde Netjerianerna var bedrövad att lära sig att det finns andra Goa'uld som hade erövrat andra världar och kastat sina invånare i träldom. Galaxen var verkligen en obehaglig och brutal plats och Netjerianerna visste inte bäst för att reagera på det. Ska de dra sig tillbaka till sin hemvärld och undvika kontakt för att bevara sig själva, eller om de gör vad de kände var rätt och kampen mot Goa'uld.

Beslutet att motsätta Systemherrarna kom inte lätt. Sanna troende existerade fortfarande i sina led och hävdade att Goa'uld var inte ond men välgörande det var bara Netjerianer begränsad förståelse av dessa frågor som fördunklade denna sanning. Även om detta resonemang, om det kan kallas som höll lite överklagande för den stora majoriteten av befolkningen, fanns det fortfarande mycket bävan när planet republiken äntligen beslutat att bekämpa Goa'uld när och var de kunde. Även om långt mer avancerad än många raser i galaxen, Netjerianer fortfarande långt efter Goa'uld tekniskt. Deras vapen var ingen match för Systemherrarna, och deras hänsynslöshet var otillräcklig med tanke på de brutala metoder som behövs för att ge Goa'uld en allvarlig kamp.

Ingen Systemherre har hittills intresserat sig Netjerianer. De anses vara en olägenhet snarare än ett allvarligt hot. Till skillnad Tau'ri de aldrig har behandlat ett allvarligt slag mot Goa'uld, även om det kan komma att ändras under de kommande åren. Uppmuntrad av berättelser om Tau'ris framgång Netjerianerna själva blir modigare i sin egen kamp. Faktum är att de söker sig Tau'ri i hopp om att bilda en allians. De tror att de har mycket att erbjuda människorna av Jorden, särskilt rymdskepp och piloter som kan flyga dessa skepp. Förutom de själva har gjort allierade i andra världar som lider under herravälde Goa'uld. Netjerianerna vill dela sin kunskap i utbyte mot hjälp från mänskligheten.

Det är värt ingenting som som berättelser om Hathors avkastning är stor spridning på Ta-Netjer. Även om hon besegrades av Tau'ri hon inte förstördes. Rykten är utomlands att den tidigare drottningen av planeten har planer på att återupprätta sitt styre när hon är stark nog att göra det. Som man kan förvänta sig att detta har lett till ett uppsving i sann troende terrorism och våldshandlingar, samt en känsla av oro bland Netjerianer. Rasens antal är små och dess allt mer djärva initiativ mot Goa'uld kan mycket väl visa sig bli deras undergång. Följaktligen deras önskan om en allians med Jorden nästan desperata om de bara kunde få kontakt med den mytomspunna krigare av Tau'ri. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

Slumpartad wiki