FANDOM

Ellia
Instinct281
Biografisk information
Ras

Wraith

Kön

Kvinna

Död

2005

Politisk information
Lojalitet

Zaddik

Av universum information
Framträdanden

Instinct

Aktör

Jewel Staite

"Du kan klä upp henne och lära henne bordsskick, men det kommer inte att ändra vem hon är."
Ronon Dex

Ellia var en kvinnlig Wraith som överlevt en kraschad Wraith scoutskepp, och fann därefter höjs med Zaddik. Flera år senare, efter en viss periodisk culling på byn hävdade Ellia hon inte gjorde det, eftersom Zaddik arbetade på en serum för att stoppa hennes beroende av livnär sig på människor.

BiografiRedigera

BakgrundRedigera

När hennes Wraith scoutskepp kraschade på en planeten, byborna sökte olycksplatsen och såg Wraith. Utan att ta några chanser, byborna slaktade dem. Hon och en annan Wraith var de enda överlevande. Ellia, som bara var ett spädbarn på tiden, hittades av Zaddik, som tog henne som sitt eget barn, att ha sin egen hustru och son nyligen förlorade mot feber. För en tid, hon åt mat normalt, och kunde överleva, Zaddik lära henne om kärlek och kamratskap som hon växte och lämnade henne med mänskliga värden, till den grad att hon till och med kallat honom "Fader".

Dock började hon snart att längta efter den livskraft av människor, inte kan motstå den biologiska behov så mycket som hon hatade sig själv för det. Zaddik började arbeta på en serum för att hjälpa Ellia, vilket gör henne att livnära sig på honom så länge som det tog. Så småningom, ovillig att fortsätta att skada honom som hon var tvungen att tömma sitt liv, hon bara ljög om serumarbets, gå ut för att mata när den manliga Wraith gjorde, tar hans "rester" för att undvika att dra till sig misstankar. (ATL: "Instinct")

2005Redigera

När Överstelöjtnant John Sheppards team kom på planeten, och efter att ha talat med flera av lokalbefolkningen, fick de veta om Daimos, en varelse som lever i skogen och livnär sig på människor från tid till tid. Att tro att det var en Wraith, började medlemmarna av Atlantis team för att söka den omgivande skogen för vad de utläsas är en ensam Wraith soldat som hade överlevt kraschen. Medan du söker i skogen för Wraith som hade terroriserar byn, ser Atlantis laget och jagar Ellia, som oavsiktligt leder teamet till Zaddiks hem.

Zaddik berättar för dem om Ellia och hur han gjorde ett serum för att undertrycka Wraith behov att föda. Doktor Carson Beckett besök Zaddik och Ellia hem för att studera serum, och Ellia råka få höra honom tala om Iratus bug retrovirus Han utvecklar potentiellt vända Wraith till människor. Ellia hatar att vara en Wraith, och tar drogen utan Becketts kunskap när de kliver utanför för en stund, trots att den är ännu inte klar. Den retrovirus har exakt motsatt effekt avsett, och ökar effekterna av Iratus bug på sin DNA.

ElliaTransformed

Ellia transformad av retrovirus.

Agera på ren instinkt, nu våldsam och okontrollerbar, Ellia dödligt sårad Zaddik dödade den manliga Wraith genom att bryta nacken, och sårade Sheppard, som tvingades att döda henne med hjälp av Ronon Dex, hon tog tre blaster från Ronons partikel magnum och var fortfarande kunde stå kvar innan Sheppard och Ronon lyckats döda henne. (ATL: "Instinct")

Hennes angrepp på Sheppard skulle få mer långsiktiga konsekvenser, eftersom retrovirus utlöste en liknande mutation i sin kropp. (ATL: "Conversion")

Bakom kulissernaRedigera

  • Jewel Staite, skådespelerskan som spelade henne, skulle senare stjärnan i en återkommande, vände ordinarie roll som Dr Jennifer Keller.

Slumpartad wiki