FANDOM

Avnilianer
Avnilian
Samhällelig information
Art

Människa

Hemvärld

Avnil

Språk

Engelska

Regering

Ingen

Allianser

Tau'ri

Status

Lever

Av universum information
Första framträdande

The First Commandment

Avnilianer är en ras av människa infödd på planeten Avnil. Invånarna av Avnil var en primitiv grotta-bostad människor vars krigare svingade spjut och enkel dart-kanoner och hade imponerande välvd masker. Grottorna att de levde i var före detta gruvor som genomsyrade backen för kilometer och innehöll ett antal grottmålningar om deras historia och de gamla gudarna (Goa'uld). På tiden att SG-9 teamet anlände, människorna hade blivit så många att de var större än deras grottor, men de hade inte teknologin att förlänga gruvorna.

SG-9 och senare SG-1 vart hittade en solstrålning sköld som när de aktiveras tillsammans skulle producera ett kraftfält över dalen där invånarna levde och ger UV-skydd. Enheterna hade inte varit i bruk under mycket lång tid, och det var inte känt varför de kan ha varit avstängd.

När SG-9 först dök upp, bugade invånarna att Tau'ri, i tron ​​att de var gudar. Så småningom kapten Jonas Hanson tog på sig rollen som en gud och utsätts folket till sitt testamente, instruera dem att bygga en helgedom i skift under både dag och natt. Samantha Carter och Jonathan J. O'Neill fångades och användas av Hanson för att aktivera en av enheterna kraftfältet. Han avsåg att verkställa dem efteråt, men när SG-1 visade Hanson att vara en falsk gud, kastade invånarna honom till hans död i den öppnade Stargate. (IrisJorden var fortfarande stängd.) Medlemmarna av SG-1 släpptes och tilläts återvända hem. (SG1: "The First Commandment")

HistoriaRedigera

Nästan 1000 år sedan en mindre Systemherre vid namn Afa besökte planeten som lokalt kallas Avnil för dess geologiska rikedom. Där fann de rika ådror av naquadah och andra värdefulla mineraler. Afa genast erkänt att Avnil skulle lägga mycket till hans välde, förutom att ge honom med påtryckningsmedel mot sina fiender. Han tog flera tusen människor med honom och ställa in en gruvkolonin på planeten. Eftersom världar stämningen var tunn dödlig UV-strålning var otillräckligt filtrerad som visat farliga för människor och Goa'uld lika. För att bekämpa det han beställt ett strålningsskydd som inrättats runt gruvkolonin och hade underjordiska anläggningar som byggts för att behandla malmer. Tyvärr för Afa, Avnils mineraler rikedom tar slut efter ca 500 år av konstant gruv en bra runda med alla mått mätt, men inte lika mycket som Systemherre hade hoppats. Han övergav planeten och valde att lämna sina slavar bakom, inte längre hade han något behov av dem men lämnade strålskärmbehållaren igång så att de kan överleva på egen hand.

Liksom många primitiva samhällen men Avnilianerna glömde snart hur man ska upprätthålla strålskyddet. När det upphörde att fungera den dödliga UV-strålning återvände och de drog sig tillbaka till grottorna på permanent basis. De övergav sina få ytan bostäder och gjorde gruvorna sina hem. Även grottorna var mörkt och trångt de hade en god tillgång på vatten (via underjordiska källorna) och mat i form av svampar och blinda grott fisk.

Detta kompletterades med begränsad spel från ytan. Efter all UV-strålning skadas de flesta andra levande varelser på Avnil också. De få varelser som fortsatte att överleva var mycket härdig och allmänhet nattdjur i naturen.

En handfull av de numera övergivna slavar visste hur att använda och reparera strålskyddet. De blev framstående medlemmar i deras samhällen fungerar som präster och lore djurhållare, och deras handlingar säker den fortsatta överlevnaden av folket samt hålla minnen av Goa'uld, de "gamla gudar" vid liv.

Samhället i grottorna växte snart vidskepliga och rädda. Legender av Goa'uld och deras Jaffa tjänare blev bogeymen av Avnilianer samhället, historier brukade skrämma. Stargate beskådades med samma rädsla som det var det sätt på vilket de gamla gudarna kom in i världen. När den första SG team kom genom gate på deras uppdrag, Avnilianerna vid första fruktade dem. Men det blev snart obivious att medlemmar SG teamet inte var Goa'uld och som de själva förklarade hade kämpat Systemherrarna. För att Avnilianerna detta innebar att människor bara kan vara goda gudar en tro som antogs helhjärtat av Kapten Jonas Hanson.

KulturRedigera

Avnilianer samhället är mycket gemensam i naturen. De flesta artiklar hålls gemensamt innehav och arbetskraft delad så lika som möjligt. Naturligtvis de med naturliga färdigheter inom vissa områden förväntas använda dem för det goda i samhället. Följaktligen där är jämförelsevis liten frihet i att välja sådana kallelse. Överlevnaden för hela samhället är beroende av att alla gör sin del oavsett hur obehagligt det kan vara. Det finns ingen kvittens ledare Avnilianer. De flesta beslut fattas genom konsensus säkerställas genom våld om nödvändigt. Återigen finns det inte mycket utrymme för oliktänkande. Någon vars övertygelser eller handlingar gör dem ett hot mot överlevnaden av samhället behandlas harsly. Exil är den typiska meningen vilket ofta innebär döden sedan utanför grottorna det är liten chans att långsiktig överlevnad. Avnilianer familjeliv är också ganska kommunala. Barn uppfostras tillsammans av alla vuxna och polygami och polyandri är normer. Existerar inte begreppet monogama äktenskapet bland dessa nära-människor eftersom det vore opraktiskt och till och med skadligt för hälsan i samhället. Barnen lär sig att respektera och lyda alla vuxna, även om särskild vördnad är reserverad för sådana föräldrar.

Kapten Hanson fann samhället vara ganska gynnsam för sina egna mål. Varelser vidskepliga, kommunala, väl beställt och ibland våldsamma, var det alltför lätt att omarbeta dessa tendenser för att tjäna sitt storhetsvansinne. För många Avnilianer, Hanson verkligen var en gud. Efter allt han hade börjat att förbättra sina liv och han verkade förstå och respektera deras sätt som någon gud skulle. han naturligtvis också införde konstiga order på dem såsom hans strävan att bygga ett tempel på ytan. De flesta Avnilianer har bara fullkomlig rädsla för ytan världen och det var endast genom en kombination av karisma och kraft som Hanson övertygade dem att arbeta som de gjorde. Nu när Hanson är död och SG-1 har lagt planeten på ett bättre fotfäste genom att återställa driften av strålskyddet är Avnils framtid i förändring.

Den inledande undersökningen av planeten föreslog att det ändå kan vara värdefulla mineraler djupt under ytan. Avnilianerna känner gruvorna bättre än någon annan och skulle vara till stor hjälp för alla som försöker komma åt dem. Stargate Command var intresserade av att etablera fredlig handel med Avnilianer går arbetet långsamt efter katastrofen av SG-9. General George S. Hammond anser att det är bäst att låta grottmänniskorna hitta sin egen väg och lära sig ännu en gång för att acceptera SG team som vanliga män inte gudar. Därför kontakt med Avnilianerna är sporadiska och kortsiktiga i bästa fall. Men många grottinvånare liksom Jamala och dem som han älskar att ta emot besök från andra SG team. Efter gömmer sig under ytan så länge, de är redo att utforska sin värld och skulle vara tacksam för all hjälp, erbjuder Avnil många möjligheter för SG team i framtiden. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

Kända AvnilianerRedigera

Slumpartad wiki