FANDOM

Denna artikel handlar om människa rasen. De gamla fraktion, se Alteraner
Altairaner
Altairan
Samhällelig information
Art

Android (nuvarande)
Människa (tidigare)

Distinktion

Förhöjd intellekt

Hemvärld

Altair

Språk

Engelska, Altairaner

Status

Lever

Av universum information
Första framträdande

Tin Man

Altairaner är en ras av människa från planeten Altair.

HistoriaRedigera

Omkring 9.000 f.kr. gick under jorden för att bygga sin civilisation. Men många Altairaner var döende, och antalet var bara ettusen så de börja överföra sitt medvetande till android kroppar. Men några dog och andra valde att lämna Altair av Stargate eller till ytan utom räckhåll för strömkällan.

I slutändan Harlan var den sista Altarianer kvar på planeten. Men Harlan lyckades skapa fler kopior av SG-1 med hjälp av Altair databas, gjorde en kopia av Teal'c efter att förstöra den första kopian (SG1: "Tin Man") Delar av android kroppen av Altairaner består av olika metallegeringar som trinium. (SG1: "Stargate SG-1: Hydra")

Femhundra Altairaner har byggt en off-world koloni, på en planet som dem kallar Naltoros. De ursprungliga invånarna av Altair alla dött eller lämnat världen över 11 000 år sedan. Deras civilisation nådde sin topp medan folket av Jorden var släpig på grottväggar och bor i nomadiska samhällen. Ändå Harlan är anmärkningsvärt mänskligt och androider som han skapar kan efterlikna mänskliga sinnen, känslor och medvetande med kuslig perfektion. Den logiska slutsatsen är att Altairanerna själva var människor, annars skulle de ha kunnat kreta teknologi som så liknar mänskligheten. Oberoende av deras ursprung, har Stargate Command lärt sig några fakta tack vare Harlans begränsade ramblings och excentriska berättelser. Altair var en gång en lummig och frodig planet som liknar Jorden i många avseenden kan stödja ett brett spektrum av vilda djur och ge Altairaner med ett bekvämt liv. Som Altairaner samhället utvecklas och deras kunskap om vetenskapen växte så att gjorde sin förmåga att skapa vapen. Det var deras egna vetenskapliga framsteg som ledde till deras planeter förstörelse. Med tiden Altairanerna producerade vapen som kan förstöra hela civilisationer och göra hela planeten ogästvänlig.

Tyvärr är dessa som används på deras egen värld och kastade den till ekologisk katastrof. Alla vilda djur på ytan dödades, stora delar av landet har planat av explosioner och ekosystemet blev hårda och oförsonliga. Destruktiv surt regn eroderade de sista resterna av sin civilisation och Altair blev en död planet. Lyckligtvis är många av Altairanerna levde genom att flytta till anläggningar under jord. Här överförs de sin medvetande till android kroppar att bättre överleva. Till skillnad från Harlan och hans andra ingenjörer flesta Altairanerna bor i den underjordiska staden var faktiskt politiker och militära ledare. Att tro att förstörelsen av deras värld var faktiskt en attack av en okänd fiende, lagrade de vapen och säkrade sitt nya hem som en militär bas. Altairanerna insåg aldrig att deras värld förstördes av sina egna vapen och fortsatt avvaktande till den grad att vara paranoid. När de sekundära strejker kom aldrig dessa politiker och soldater började bli otålig.

Eftersom flera av dem hade börjat undersöka Stargate som rullades upp under byggandet av den underjordiska anläggningen, beslutade ledarna att skicka upptäcktsresande och nybyggare för att hitta en ny värld där de kan återfå sina gamla liv. Många lämnade Altair utom Harlan och en grupp forskare som ansåg att det är för osäkert att förlita sig på bärbara generatorer till makten. Med tiden resten av invånarna i Altair förstördes eller avgick några även avsluta sina egna liv hellre än att leva ett sådant tungsint existens. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

TeknologiRedigera

Med ett försprång på Jorden i över 11 000 år är det ingen överraskning som Altairaner teknologi nivån är vida överlägsen de flesta mänskliga kulturer. Tyvärr eftersom få Altairaner överlevande var forskare eller ingenjörer, och eftersom deras resurser är begränsade av förstörelsen av deras hem världen har teknologi nivån på Naltoros förblivit densamma som den var när de först koloniserade världen.

Eftersom så mycket kunskap gick förlorad under reträtten under jord (och senare under uttåget till den nya planeten) Altairanerna har endast gjort små tekniska framsteg trots den stora tidsspann. Vilken teknologi de har är till praktisk användning och androider spendera lite tid på forskning och experimenterande. Android staden på Naltoros byggdes sakta men utvecklades till en effektiv och produktiv tätort. Raffinaderier och tillverkning byggdes för att bearbeta rå malm (inklusive några rika fyndigheter av naquadah) samlats in från hela världen. Eftersom det slösats bort på jordbruk och endast gruv-och industri har avancerat på något märkbart sätt. Trots att Altairaner är i stånd att massproducera sin egen teknologi deras statiska befolkningsstorlek ger dem ingen anledning att göra det, och när varje medlem av samhället fått vapen och teknologi som de behövde tillverknings planetens stängdes.

De börjar då och då upp igen för att ersättas förlorad eller utslitna utrustning (eller när nya befästningar behövs), men oftast förblir inerta. Som svar på sina tidiga möten med Goa'uld, Altairanerna gjorde sitt första försök på vetenskaplig innovation och skapat en massiv energi sköld för att skydda dem från orbital attack. Skölden kan avböja någon eld från kretsande Goa'uld rymdskepp samt avbryta energistråle som används för att teleportera materia i en ringenhet. Tyvärr energi sköld kräver enorma mängder ström och när den är i bruk, är utbudet av effekt spirans energi sändning reduceras till inom själva staden. I händelse av ett angrepp från rymden alla Altairanerna samlas inom staden och försvara det våldsamt.

Som Kapten Samantha Carter upptäckte då först kommer in i underjordiska anläggning där Harlan bodde, hade Altairan utvecklat datorteknologi på ett liknande sätt som den som finns på Jorden. Mer än så Altairanerna behärskade är av att skapa en kontrollerbar artificiell intelligens. Faktum är att nästan av de stora styrsystem i anläggningen på Altair drevs av artificiell intelligens rutiner som tillåts Harlan att överleva ensam under en lång tid. Altairanerna som gick till Naltoros tog denna teknologi med dem och för en tid använt den för att skapa drönare som kan göra det gruva och tungt arbete, medan de kännande androider tillbringade sin tid att göra viktigare saker. Tyvärr stora delar av Android skapande teknologi försvann när skaparen av systemet dog, och som ett resultat av ny android var bristfälligt konstruerade. Lite mer än en metall endoskeleton med synliga ledningar och kretsar, drönarna var inte tåliga nog att hålla i längden och så småningom bleknat från användning.

Dessutom deras oförmåga att skapa perfekta kopior av deras nuvarande kroppar ledde Altairanerna att inse att de måste vara försiktiga, eftersom till och med död i en android kropp nu skulle vara permanent. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

Slumpartad wiki