FANDOM

Aegis
Astrografisk information
Galax

Vintergatan

Samhällelig information
Ras

Aegisianer, Spartaner

Befolkning

550,000

Teknologisk period

Bronsålder

Under kontroll av

Aegisianer (nuvarande)
Pelops (tidigare)

Av universum information

Aegis, utsedd P6X-792 av Tau'ri, är en planet som ligger i ett avlägset område i Vintergatan galaxen som har en Stargate. Efter världen sjönk under kontroll av Goa'uld Systemherre Pelops, planeten var befolkad av Tau'ri slavar. Århundraden senare befolkningen underkuvade av Sparta trots ansträngningar drottning Helen räddat många från död på Spartaner händer.

BeskrivningRedigera

Aegis är en het planet, med en atmosfär av 0,95. Geosfär av Aegis är stabil, med inga jordbävningar drabbar Aegis, det finns inga vulkaner på Aegis.

Aegis har fyra årstider, som var och en varade i tjugofem dagar, våren, där temperaturen var runt planetens genomsnitt sommar, under vilken tiden medeltemperaturen stigit upp till tolv minus grader Celsius över genomsnittet, hösten, där det återlämnas till genomsnittet, och slutligen vintern, då temperaturen var kända för att släppa av någonstans upp till tjugotre minus grader Celsius från genomsnittet.

Under året på Aegis genomsnitt ut att ha åttiofem dagar utan regn, fem dagar av lätt regn eller snö, två dagar av skyfall som skulle kunna orsaka översvämningar som kan få hastigheter på upp till 4 meter per sekund, två dagar av åska eller snöstormar, två dagar i vindar upp mellan 4 till 8 meter per sekund, en dag som kuling som nådde en topp på ett 13 meter per sekund, och en enda dag som producerar orkaner eller snöstormar. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

HistoriaRedigera

Tidig historiaRedigera

En mycket gammal och geologiskt stabil värld, ungefär som Chulak eller Jorden, det är okänt varför De gamla valde att placera en Stargate på Aegis och alla bevis på att de är på planeten—om faktiskt ägnat någon tid på det—var länge sedan passerat den tid då Tau'ri konstruerade Stargate Command. Stargate själv befann sig i en gästfri regionen på planeten, som hade branta berg och stora slätter som ledde ner till en närliggande sötvattensorganismer havet. Även om dessa berg begränsades i snö året runt, kustområdet hade bara milda vintrar där temperaturen bara nått nära frysning. Utöver detta har somrarna var långa och varma, med temperaturer som ibland närmar sig hundra grader Fahrenheit (trettiosju grader Celsius).

Planeten innehaft flera infödda livsformer, inklusive gräsätande musi, vilket motsvarar kor av Jorden och underprissättning haj, ett djur som liknade en gigantisk fladdermus och hade möjlighet att flygningen. Utöver dessa livsformer fanns också kraken, en massiv fotosyntetisk rörliga planta som levde i haven på jorden som har det huvudsakliga ansvaret för andas syre på Aegis. Även om kraken var ofarligt för människor, den trädde i Mythos för framtida populationer som trodde att det var en jätte tentacled havet odjuret som var intresserat av alla skuggor som flyttas över vattenytan. Det fanns lite sanning i denna myt, den kraken var troligen oavsiktligt vraket alla skepp som kom i närheten av det.

Tidig Goa'uld styreRedigera

Någon gång före 3500 f.kr., Goa'uld Systemherre Pelops tog Aegis som hans planet, som Tau'ri från Mykene och Lakonien för planeten att fungera som hans slavar samtidigt som han inte var på Jorden. Folket snart byggas en stad, kalla det Aegis också, och modelleras det i stil med antika Grekland. Pelops själv skapade en ring av Grecian kolumner runt Stargate, placera en staty av sig själv rida en vagn på motsatt sida av "gate själv är identisk med den SG-1 stött på Argos. Till skillnad från att statyn, men den om Aegis innehöll någon nanite teknologi i sin bas, utan Pelops monteras varje Aegisianerna med personliga sändare armband.

Aegisianer, till skillnad från Argosianer och folk av Tiryns, inte förstärkt med åldersrelaterade påskynda nanoctyes och istället lämnas som en kontrollgrupp, så att Pelops skulle ha en uppsättning människor är att mäta sitt test ämnen mot. Efter plantering av människor på planeten, Pelops bara besökt sällan att samla in nya uppgifter om utgångsläget, men för det mesta han lämnade Aegisianerna ensamt att leva sina liv. Under dessa tider är det enda bevis för att Pelops styrde planet var statyn i Stargate som hade lite text skriven i Linear-A, ett derivat av en Goa'uld dialekt, som talade om den grekiska hjälten Pelops. De människor som levde sina liv utan de vanliga Goa'uld förtryck i en ostörd och idylliska existens.

Spartanska samhälletRedigera

Allt detta har ändrats ett årtusende efter Pelops första deponeras människor på Aegis, som han infört en ny grupp av Tau'ri på planeten; Spartanerna. Den nya sidan presenteras inga problem till nanocyte utökad Spartanerna, som redan trodde sig vara den gynnade barn Pelops, och de omedelbart om att erövra och förslava de infödda Aegisianer. Det är okänt om detta var Pelops ursprungliga planen när han introducerade dem till planeten, men det gav honom ett perfekt arrangemang som det föds upp honom krigare med styrka och karaktär som behövs för att förtrycka befolkningen i hans namn. Det var genom detta att Pelops valda Spartanerna som hans personliga armé, välja Aegis som hemvärld för hans Jaffa armén. Vid en viss tidpunkt, Pelops också konstruerat en omfattande uppsättning laboratorier under huvudsakliga colosseum på Aegis som där han ledde många av hans experiment, anförtror bara hans mest betrodda underhuggare för att visa de resultat som samlats in från dem.

Denna förändring i befolkningen oåterkalleligen förändrat den sociala strukturen på planeten, och den resulterande samhället sedan styrdes av en drottning som ansågs bära den gudomliga välsignelse av Pelops. Även Spartanerna själva bara består av ungefär tio procent av befolkningen, de styrde resten i Pelops's drottnings namn av både vapen och ren terror. Den ursprungliga bosättare på planeten blev slavar under deras Spartanska härskare, och hade bytt namn Helots som används för jordbruk, hemarbete, och alla andra näringar som inte har direkt samband med striderna. I direkt jämförelse med detta, alla spartanska män var en krigare Jaffa i tjänst av Pelops med kvinnor att bli präster i Guds namn.

Som Helots inte har tillgång till nanocyte teknologi som rätter via Spartanerna levde de korta och svåra liv under fysiskt överlägsna Spartanska regeln. Även om de inte var direkt missbrukas, något slav som avvek från deras uppdrag var hårt straffas med någon fri-tänkare bland befolkningen i förebyggande syfte utföras vid minsta provokation. Utöver dessa hårda regler, vissa av Helots mördats under natten av Crypteia som var en hemlig polis uppgift att hålla den inre säkerheten på planeten i sin ordning. Varken kön Helots haft några rättigheter enligt lag, anses enbart egendom av staten genom sin Spartanska härskare, och därför inte hade någon möjlighet att överklaga detta system.

Inom Spartanska samhället, både män och kvinnor hade lika deltagande i sin regering samt lika respekt i sina valda yrken. Trots detta har de båda könen strikt åtskilda i både deras yrkes-och majoriteten av deras sociala liv, med män i egenskap av soldater och kvinnorna hantera de flesta andra områden i samhället, inklusive politiken. Under många århundraden sedan Spartanerna planterades på Aegis, Pelops förädlat sina soldater att reagera perfekt till hans nanocyte teknologin. Som sådan Spartanerna växte ännu starkare och snabbare, blir nästan telepatisk i sin förmåga att samordna attacker. För att hålla dessa trupper lojala mot honom, Pelops använt någon form av teknologi för att ge Spartanerna symbiot pung så att de kunde bära symbiot. Kvinnliga Jaffa hade dock inga sådana pungar som Pelops inte hade tillgång till egen Goa'uld drottning och så hans leverans av symbioter begränsad. Trots detta kvinnorna kallade sig Jaffa och inte se en skillnad mellan sig själva och sina manliga bröder.

Sedan införandet av Spartanerna befolkningen i Aegis har talat gammal grekiska, men skrifter om strukturer som predated ankomst Spartanerna i cirka 500 A.D. är mer liknar Linear-A. De som kan läsa dessa skrifter, inklusive Goa'uld, Tok'ra, och vissa Tau'ri, skulle kunna tyda historia inför Sparta Aegis. Senare byggnader, dock var alla beskrivs i grekiska eftersom det blev språket i Aegis' ledare. Även om alla Spartanerna var bevandrad i detta språk, honorna var långt mer utbildade. I motsats till detta har Helots var förbjudet att lära sig läsa eller skriva men det var en stor underjordisk rörelse som undervisade någon bland dem som ville lära sig.

Välde av drottning HelenRedigera

När drottning Helen kom till makten, upptäckte hon en slav i hennes hushåll som till skillnad från alla andra, Acastus. De två blev snart nära och genom Helen's manipulation av sina uppgifter har de ägnat mycket mer tid tillsammans. Fast beslutna att ta reda på vad som intresserade henne så, Helen småningom lärt oss att Acastus i själva verket var en Tok'ra som hade halkat på Aegis. De snabbt blev förälskad och Acastus lyckades övertyga Helen att Tok'ra orsaken var just innan de upptäcktes av Alexander, Pelops First Prime som en gång försökt att uppvakta Helen men misslyckades. Tänka att Acastus var en enkel slav och därmed ovärdig Helen kärlek, Alexander försökt döda Acastus aldrig inse att han var en Tok'ra. Om Acastus inte hade en symbiot sedan han skulle ha försvunnit, men innan han dog var han kan flytta sig i Helen's villiga kroppen. Acastus inte kunde överleva i sin nya värd, eftersom hans sår var för djupa, men minnet han lämnade Helen med övertygat henne till det onda typen av Goa'uld.

Strax efter detta Helen födde Acastus barn, som hon heter Galen. Alexander omedelbart visste att Acastus var far till barnet och så om man vill göra Galen liv så hårt som möjligt. Placering honom inom Crypteia, Alexander antas han hade dömt bort barnet till en dishonored liv. Även Helen simulerad ilska, hon hemlighet jublade som Alexander hade haft rätt i sina händer. Galen och Helen snart ställa om en plan där de skulle anda Helots riktade av Crypteia i bergen, rädda dem från att dödas eller gör det möjligt för dem att fly genom chappa'ai till en annan värld, Ivanna. Det var genom detta arbete att många av befolkningen räddas från död i händerna på Spartanerna, och det var osannolikt att Helen deltagande någonsin skulle bli upptäckta som Helots själva inte kände att det var Helen som var rädda sitt folk. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

Slumpartad wiki